x تبلیغات
اخبار ترند

ارجاع پرونده فوت هوادار ملوان به ایفمارک

زهره هراتیان در مورد فرایند‌های پزشکی حین مسابقات فوتبال، اظهار داشت: ابتدا بابت فوت هوادار ملوان به جامعه فوتبال، بازماندگان و طرفداران باشگاه تسلیت می‌گویم. طبق قوانین فیفا باید همزمان با مسابقه 2 آمبولانس برای بازیکنان وجود داشته باشد، در صورتی که یکی از آمبولانس‌ها برای حمل مصدوم از ورزشگاه خارج شود، امکان ادامه بازی وجود دارد؛ اما باید تدابیری اندیشیده شود تا آمبولانس دیگری جایگزین شود.

وی افزود: مطابق با قوانینی که وزارت بهداشت برای تجمعات ابلاغ کرده است، برای تماشاگران بازی فوتبال هم باید آمبولانس تدارک دیده شود تا در صورتی که مشکلی بروز کرد به‌سرعت اقدامات درمانی انجام شود، همان‌طور که می‌دانید هیئت فوتبال و باشگاه میزبان مسئول تدارک و تهیه این موارد هستند، ضمناً طبق پروتکل فیفا باید تیم پزشکی میان تماشاگران تقسیم شوند.

رئیس مرکز پزشکی ایفمارک تصریح کرد: پیشنهاد من این است که ابتدا صرفاً باشگاه‌ها را برای تهیه امکانات درمانی ملزم کنیم و آیین‌نامه را تغییر بدهیم، در قدم دوم ما دستورالعملی تهیه و به آنها ابلاغ می‌کنیم، برای نمونه شرایط امدادبرها و پزشک مسابقه را تعیین و باشگاه‌ها را ملزم می‌کنیم بانک پزشکی از افراد آموزش‌دیده تشکیل بدهند، فایده این کار چیست؟ برخی نفرات آموزش‌دیده باید روی سکوها حاضر شوند تا در صورت مشکلات این‌چینی بلافاصله عمل احیا را انجام دهند، چرا که در زمان ایست قلبی زمان طلایی برای احیا 2 دقیقه ابتدایی است، بعد از آن حضور دستگاه شوک می‌تواند تکمیل‌کننده اقدامات اولیه احیا باشد.

«در مواردی مشابه فوت هوادار ملوان، محل مناسب برای عملیات احیا روی سکو یا در آمبولانس است؟» هراتیان در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم، عنوان کرد: در چنین مواردی بیمار نباید جابه‌جا شود و در یک محل مسطح (حداقل 2 در 2) اقدام احیا باید صورت بگیرد، به‌فرض اینکه سکو مسطح نبوده باشد، باید در نزدیکترین محل مسطح وقوع حادثه، عملیات احیا انجام شود، ضمن اینکه طبق قوانین کشور ما آمبولانس‌های خصوصی اجازه حمل مریض بدحال را ندارند، در واقع ما ابتدا عملیات احیا را انجام می‌دهیم بعد بیمار با آمبولانس اورژانس 115 راهی بیمارستان می‌شود، این موضوع نکته دیگری است که باید از سوی متولیان و قانون‌گذاران مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از دستور وزیر ورزش به رئیس فدراسیون فوتبال و پیگیری قضیه، آیا برای امورات پزشکی مسئله‌ای به وی ارجاع شده است، گفت: آقای بهاروند رئیس سازمان لیگ با من تماس گرفتند و پیگیر قضیه شدند. من به ایشان گفتم؛ "در زمان حاضر صحبت‌های ما بر اساس شنیده‌ها است، بنابراین تا زمانی که گزارش ناظر مسابقه، باشگاه میزبان و دیگر متولیان موضوع را نخوانیم نمی‌توانیم کسی را قضاوت کنیم."، اما باید بررسی شود؛ پزشک بازی چه‌کسی بوده است؟ آیا برای هواداران آمبولانس در نظر گرفته شده بود؟ در صورت مثبت بودن این پاسخ، چند آمبولانس بوده و با تعداد هواداران متناسب بوده است؟


منابع:

 

 

نمونه‌های جهانی شبیه فوت هوادار ملوان/اینجا هم متفاوت بودیم!

در روز نخست هفته چهارم لیگ برتر یکی از تلخ‌ترین خاطرات فوتبال ایران و باشگاه ملوان رقم خورد و مرتضی خائفی هوادار 62 ساله ملوان در دقیقه 20 با بازی سپاهان - ملوان درگذشت. مسئولان و مربیان تیم شمالی بابت رفتار داود رفعتی ناظر مسابقه گلایه‌مند هستند. مازیار زارع سرمربی ملوان معتقد است ناظر باید بازی را متوقف می‌کرد و این موضوع روی تمرکز بازیکنانش تأثیرگذار بود. سرمربی ملوان تأکید کرد که ناظر به آنها گفته است مشکلی از این حیث نیست و رفعتی را به دروغگویی متهم کرد.

البته ناظر بازی می‌گوید کدام قانون گفته است من باید آمبولانس را در اختیار تماشاگر بگذارم؟ هوادار ملوان یک بار در آمبولانس احیا شده است و تا دقیقه 72 زنده بود.

گزاره‌های ناظر بازی در مورد زمان فوت هوادار ملوان، با صحبت‌های مدیرعامل این باشگاه شمالی در تناقض آشکار است، چرا که مدیر ملوان به تسنیم گفته بود هوادار در دقیقه 20 بازی چشم از دنیا فروبسته است. در  این میان وزیر ورزش به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال دستور رسیدگی به این موضوع را داده است.

به همین بهانه برخی نمونه‌های جهانی را مرور می‌کنیم تا بررسی شود چه واکنش‌ها و اتفاقی پس از این آسیب‌ها رخ داد: 

یک - در سال 2021 حین بازی تاتنهام - نیوکاسل، یکی از تماشاگران به دلیل سقوط از ارتفاع در ورزشگاه سنت جیمز پارک دچار مشکل شد. بعد از آن بازی متوقف شد تا امکانات امدادی برای احیای جان هوادار صدمه‌دیده به کار گرفته شود.

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی , تیم فوتبال سپاهان اصفهان ,

2- در ژانویه 2024 و دقیقه 29 بازی بولتون - چلتنهام که در سطح سوم فوتبال انگلیس برگزار می‌شد، یکی از هواداران بولتون دچار ایست قلبی و بازی متوقف شد تا امداد صورت بگیرد.

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی , تیم فوتبال سپاهان اصفهان ,

3- سال 2022 در بازی کادیز - بارسلونا، یکی از هواداران دچار مشکل و بازی متوقف شد تا امکانات درمانی به این هوادار اختصاص پیدا کند.

4- در سال 2022 و بازی فولام - بلکپول به دنبال ایست قلبی هوادار فولام بازی به مدت 40 دقیقه متوقف شد. پزشکان به سرعت بالای سر هوادار مصدوم حاضر شدند و وی را به بیمارستان منتقل کردند، اگر چه زنده نماند.

5- سال 2023 و حین بازی گرانادا - بیلبائو، هوادار تیم گرانادا، دچار ایست قلبی و بازی از دقیقه 17 متوقف شد. بعد از اینکه به مدت 40 دقیقه مسابقه متوقف شد، با تصمیم مسئولان برگزاری، بازی تعطیل و در روز دیگری بعد از دقیقه 17 ادامه پیدا کرد.

 

منابع:

 

 

ضرورت برنامه‌ریزی یکپارچه برای محرومیت‌زدایی در ایران

در  نشست  "اصلاح نظام برنامه‌ریزی با تأکید بر تجربیات بین‌المللی"   محمّد غیاث‌الدین؛ رئیس امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مدیر علمی و رحیم تقی‌زاده؛ دانشیار دانشگاه صنعتی ارومیه و حبیب جباری؛ معاون امور توسعه منطقه‌ای امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور به‌‌عنوان سخنران به ایراد نقطه‌نظرات خود پرداختند.

در ابتدای نشست، محمّد غیاث‌الدین؛ رئیس امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مدیر علمی به بیان مسائل نظام برنامه‌ریزی کشور پرداخت و گفت: اساساً نظام برنامه‌ریزی ما مثل سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی نظام، لوایح برنامه و قوانین برنامه توسعه کشور با مشکلات اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کند و ما از بیشتر این مشکلات آگاه هستیم، اما باید دید چرا  برخی از راهکارها برای رفع این مشکلات به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: اگر نظام برنامه‌ریزی کشورهایی که موفق شده‌اند را بررسی کنیم، متوجه یک اولویت‌بندی در نظام موضوعات کشورشان خواهیم شد و البته ویژگی دیگر این کشورها این است که همه نهادها و سازمان‌ها در پیشبرد اهداف برنامه‌ریزی کشور در کنار دولت نقش دارند.

غیاث‌الدین  در ادامه گفت: توجه به سیاست‌های کلی می‌تواند موجب بهبود عملکرد نهادها شود؛ زیرا سایر نهادها و سازمان‌ها نیز باید بر اساس مصوبات تأیید شده در این سیاست‌های کلی عمل کرده و برنامه‌ریزی کنند. اگر این روش در کشور ما به‌درستی اجرایی شود بسیاری از مشکلات حوزه برنامه‌ریزی حل خواهد شد. البته باید اشاره کرد که این روش چند سالی است که در کشور در حال اجرایی شدن است و تمام لوایح و قوانین باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تنظیم شود.

نظام برنامه‌ریزی توسعه در ترکیه سیستمی چندلایه است

در ادامه نشست،  رحیم تقی‌زاده؛ دانشیار دانشگاه صنعتی ارومیه، به ارائه تجربیات کشور ترکیه در اصلاح نظام برنامه‌ریزی پرداخت و گفت: ترکیه یکی از کشورهای باسابقه در زمینه برنامه‌ریزی توسعه است. ریشه برنامه‌ریزی توسعه در کشور ترکیه با برنامه‌های توسعه صنعتی دهه 1930 شروع شده و با تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله اوایل دهه 1960 ادامه پیدا کرده و تکامل آن نیز با برنامه‌های میان‌مدت سه‌ساله و برنامه‌های راهبردی-عملیاتی دستگاه­های اجرایی بوده است.

وی افزود: پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی و تشکیل جمهوری در 29 اکتبر سال 1923، توسعه اقتصادی مهم‌ترین اولویت دولت ترکیه بود. تمرکز بر اصول «کنگره اقتصادی ازمیر» در دهه اول جمهوریت، برنامه‌های توسعه صنعتی دهه 1930، برنامه‌ریزی بلندمدت توسعه از دهه 1960 و برنامه‌های میان‌مدت سه‌ساله از سال 2006 محورهای اصلی الگوی برنامه‌ریزی توسعه در کشور ترکیه به شمار می‌روند.

دانشیار دانشگاه صنعتی ارومیه در ادامه مواردی از جمله تعیین اهداف سالانه برای رشد اقتصادی، اولویت‌دهی به بخش صنعت به‌عنوان بخش پیشتاز اقتصاد کشور، حاکمیت چشم‌انداز بلندمدت 30ساله در برنامه‌ها و تمرکز بر داده‌ها و آمارهای اقتصادی به‌جای تغییرات ساختاری در ارزیابی برنامه‌ها را به‌عنوان ویژگی‌های کلی برنامه‌های ترکیه از سال 1963 تاکنون یاد کرد.

تقی‌زاده افزود: در نظام برنامه‌ریزی ترکیه نهادهایی چون سازمان استراتژی و بودجه، ریاست جمهوری، مجلس ملی ترکیه، کمیسیون برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی مرکزی و محلی نقش­آفرین هستند. برنامه‌های توسعه پنج‌ساله، برنامه‌های میان‌مدت سه‌ساله، برنامه مالی میان‌مدت سه‌ساله، برنامه یک‌ساله ریاست جمهوری  و برنامه راهبردی دستگاه‌ها سلسله­مراتبی از اسناد بالادستی هستند که در نظام برنامه­ریزی ترکیه رعایت این مراتب بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه در بیان توصیه­های سیاستی برگرفته از نظام برنامه­ریزی کشور ترکیه برای اصلاح ساختار نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در ایران گفت: نظام برنامه‌ریزی توسعه در ترکیه سیستمی چندلایه است که یکی از نکات مهم در آن، موضوع تصویب اسناد برنامه است. تنها برنامه توسعه پنج‌ساله، در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. سیستم برنامه‌ریزی توسعه در ترکیه متمرکز و تنها دارای یک نهاد مستقر در پایتخت یعنی آنکارا است. از نظر تشکیلاتی، سازمان استراتژی و بودجه در استان‌ها فاقد نمایندگی یا سازمان‌های استانی است و خود سازمان نیز از نظر تشکیلاتی بسیار چابک است، همچنین بررسی فرآیند تهیه برنامه‌های توسعه در ترکیه به‌ویژه طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد برنامه‌های توسعه به صورت‌مسئله محور و ارشادی تهیه می‌شوند.

در ادامه نشست، حبیب جبّاری؛ معاون توسعه منطقه‌ای امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور، در تعریف رویکرد خود به توسعه گفت: توسعه را فرایند ارتقاء شان، منزلت، مشارکت، توانمندی و کیفیت زندگی و قدرت یابی انسان ها و اجتماعات انسانی در پهنه سرزمین به شیوه ای فراگیر و پایدار تعریف کرد که ویژگی‌هایی چون گسترش دسترسی انسانها به قدرت، ثروت و خدمات، ارتقاء شان و مشارکت انسانی در پهنه سرزمین و رشد اقتصاد محلی- ملی دارد.

وی ادامه داد: توسعه‌ای پایدار است که در عین تولید و انباشت ثروت برای کلیت و تک‌تک آحاد جامعه در فضای سرزمینی، به اقتصاد، جامعه و محیط تاب‌آور منجر گردد.  توسعه باید به اندازه توان و ثروت موجود، وعده رفاه دهد و توسعه باید عدالت سرزمینی و منطقه‌ای، بین‌نسلی و درون نسلی و عدالت اجتماعی را محقق سازد.

سیاست های کلی و حرکت به سمت توسعه پایدار

جبّاری  تشریح کرد: کار و فعالیت با اثربخشی ضعیف، فعالیت جزیره‌ای و گسیختگی در فعالیت‌ها، هم‌افزایی پایین امور و بخش‌ها، دستاوردهای ضعیف و عدم رضایت مردم،  مشارکت پایین ذی‌نفعان، شفافیت و پاسخگویی پایین و کم‌توجهی به پیامدهای اجتماعی و سرزمینی ضرورت توجه به اصلاح فرایندی و ساختاری نظام برنامه‌ریزی در کشور را دوچندان کرده است.

جبّاری همچنین در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی یکپارچه برای محرومیت‌زدایی در ایران گفت: عواملی همچون تقویت سیاست‌ها و برنامه‌ها برای محرومیت‌زدایی در کشور، تقویت نظام‌های پایش و ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات محرومیت‌زدایی در کشور، هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای درگیر و فعال در حوزه محرومیت‌زدایی، بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و ایجاد پیوستگی ساختاری و عملکردی با برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و ملی، موجب تقویت برنامه برای ایجاد محرومیت‌زدایی در ایران خواهد شد.

منابع:

 

سایت فلایتیو تعلیق شد، ولی همچنان بلیت می‌فروشد!

سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته از تعلیق یک‌ماهه سایت فلایتیو به دلیل گران‌فروشی بلیت پروازهای داخلی خبر داد.

سازمان هواپیمایی کشوری در این باره اعلام کرد: 

«در راستای اعمال اختیارات قانونی مندرج در ماده5 قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1328 و نظارت بر فعالیت های هواپیمایی کشوری به منظور حفظ مصالح عمومی و با استناد به مفاد مصرحه در ماده 16 قانون هواپیمایی کشوری و نیز بدلیل عدم رعایت ماده 30 آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی و با استناد به ماده 31 آئین نامه اخیرالذکر، پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی آسوده کیهان سیر و سایت www.flightio.ir متعلق به شرکت دور پرواز از تاریخ 1403/6/20 به دلیل عرضه بلیت/نمایش نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ های تعیین شده به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شدند.»

به گزارش تسنیم، این در حالی است که سایت مذکور 48 ساعت پس از تعلیق اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در حال عرضه بلیت پروازهای داخلی است.

به‌عنوان مثال سایت فلایتیو بلیت پرواز تهران-مشهد برای تاریخ فردا 23 شهریور را با قیمت 2 میلیون و 701 هزار و 500 تومان به فروش می‌رساند.

بلیت برگشت این مسیر پروازی را سایت فلایتیو با قیمت حدود 2.6 میلیون تومان برای هواپیمایی ماهان و حدود 2.7 میلیون تومان برای شرکت‌های قشم‌ایر و ساها می‌فروشد.

سایت ذکر بلیت پرواز تهران-بندرعباس را نیز با قیمت حدود 3.2 میلیون تا حدود 5.7 میلیون تومان به فروش می‌رساند.

آنچه در بخش بلیت هواپیما مشهود است یکه‌تازی برخی ایرلاین‌ها با همراهی سایت‌های فروش بلیت است. موضوعی که باعث شده شاهد فروش بلیت پروازهای داخلی از طریق سایت‌های تعلیق شده مورد ادعای متولی حمل‌ونقل هوایی با قیمت‌های نجومی باشیم.

منابع:

 

رشد ۲۴ برابری درآمدهای مالیاتی طی ۱۲ سال گذشته

رشد 24 برابری درآمدهای مالیاتی طی 12 سال گذشته

 

با توجه به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، درآمدهای مالیاتی طی سال 1402، 64 درصد و 1401، 75 درصد رشد کرده است. براین اساس درآمدهای مالیاتی از 648 هزار میلیارد تومان به هزار و 655 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که در 1401 و 1402، هزینه‌های جاری کشور به ترتیب 40 و 43 درصد رشد داشته است. به این ترتیب با توجه به رشد بیشتر درآمدهای مالیاتی در نسبت با رشد بودجه عمومی کشور، شاهد افزایش سهم مالیات در بودچه سالانه هستیم. این روند در سال جاری نیز تداوم داشته و شاهد سهم بیش از 70 درصدی مالیات در هزینه‌های جاری دولت هستیم.

با توجه به آمارهای موجود طی 12 سال اخیر درآمدهای مالیاتی از 41 هزار میلیارد تومان در سال 1390 به هزار هزار میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است.

منابع:

 

 

چه کالاهایی از ایران به عراق صادر ‌می‌شود؟

چه کالاهایی از ایران به عراق صادر ‌می‌شود؟

بررسی سبد کالاهای صادراتی ایران به عراق نشان می‌دهد در سال 1402 گاز طبیعی با یک میلیارد و 917 میلیون دلار، میله‌های آهنی یا فولادی 703 میلیون دلار، کاشی و سرامیک با 188 میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد با 186 میلیون دلار، کامپاند پلی اتیلن با 186 میلیون دلار، سیب درختی با 172 میلیون دلار، اجزا و قطعات توربین‌های بخار با 101 میلیون دلار، تخم خوراکی با 107 میلیون دلار، کلینکر سیمان با 104 میلیون دلار و گوجه فرنگی زراعی با 101 میلیون دلار از حمله عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق بوده است.

همچنین لوازم سرمیز و آشپزخانه پلاستیکی با 93 میلیون دلار، لوازم خانه داری و پاکیزگی از مواد پلاستیکی با 90 میلیون دلار، اوره با 82 میلیون دلار، هندوانه با 81 میلیون دلار، شیرخشک اطفال با 78 میلیون دلار، پنیر با 78 میلیون دلار، صفحه از پلیمر اتیلن با 67 میلیون دلار، کولرآبی با 66 میلیون دلار، پروفیل با 64 میلیون دلار، ترانسفورماتور با 60 میلیون دلار، لوله و شیلنگ از پلی اتیلن با 59 میلیون دلار، تجهیزات چوب بست با 58 میلیون دلار، محصولات آهنی اسفنجی با 57 میلیون دلار، مصنوعات از آهن یا فولاد با 57 میلیون دلار، کابل زمینی با 57 میلیون دلار، پرتقال با 56 میلیون دلار، پیاز با 55 میلیون دلار، شیرینی و شکلات با 53 میلیون دلار، محصولات پلاستیکی با 53 میلیون دلار و نان شیرینی و بیسکوئیت با 52 میلیون دلار از جمله مهمترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده است.

منابع:

 

 

 

بهمنی: بانک مرکزی به تنهایی توان مهار تورم را ندارد

محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه ناترازی بانک‌ها از مجلس و خود دولت شروع می‌شود، گفت: دولت‌ها بودجه را متورم می‌بیند و محقق نمی‌شود، اما فقط هزینه‌ها محقق می‌شود. در نتیجه  با گذشت پنج ماه، تنها کسری بودجه است که مشخص می‌شود.

وی افزود: خود مجلس هم هزینه‌ها را اضافه می‌کند. در نتیجه این می شود که دولت در پایان سال مجبور است مثلا در سال 1402 ،  271 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که غیرمستقیم به معنای چاپ پول است. در واقع بدهی‌ها باعث کسری بودجه و تورم می‌شود که دولت هم می خواهد این کسری را به هر طریقی جبران کند.

بهمنی با بیان اینکه باید با سیستم بانکی دنیا کار کنیم، ادامه داد: در سال‌های اخیر عدم هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی و ارزی وجود داشته که در نتیجه 30 درصد اوراق خزانه را منتشر کردیم، اما برای موضوعات دیگر فکری نکرده ایم. 80 هزار میلیارد اوراق فروختیم و سپرده‌ها خارج شد که بانک نمی‌توانست بدهی‌ها را بپردازد و ناترازی ایجاد شد. بورسی‌ها هم به سمت خرید اوراق آمدند و در ادامه، بورس شروع به ریزش کرد بطوریکه امروز آمار این عدم هماهنگی را می‌بینیم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: هرچند مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است، اما اینگونه نباید باشد که مثلا وزیر اقتصاد بگوید تورم به ما مربوط نیست. مطمئنا اگر انتظار داشته باشیم فقط بانک مرکزی به تنهایی نرخ تورم را کاهش دهد، نمی‌تواند موفق ظاهر شود.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از تعاریف قرآنی، عدل است، باید تصمیم بگیریم افرادی که در راس امور قرار می‌گیرند، از آن کار مطلع باشند. اگر دولت و مجلس بودجه را به درستی تنظیم کنند، کمتر شاهد این چالش‌ها و تورم خواهیم بود.

به گزارش تسنیم، صبح امروز و افتتاحیه سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد گفت:  باید سیاست‌های اقتصادی پولی و مالی در هماهنگی باشند؛ بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است (اخیراً آقای مصباح گفتند؛ "ببینیم آقای همتی با تورم چه‌کار می‌کند."؛ (کنترل) تورم وظیفه بانک مرکزی است نه من) ولی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم.

 

منابع:

 

 

نفت ایران ۷ دلار ارزان شد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در جدیدترین گزارش ماهانه خود از رشد 4 هزار بشکه ای تولید روزانه ای نفت ایران در اوت 2024 خبر داد.

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در ماه اوت به 3 میلیون و 277 هزار بشکه در روز رسیده است. تولید نفت اوپک در همین ماه 197 هزار بشکه در روز کاهش داشته و به 26 میلیون و 588 هزار بشکه در روز رسیده است.

اوپک همچنین متوسط قیمت نفت سنگین ایران در هشتمین ماه سال جاری میلادی را 77 دلار و 63 سنت اعلام کرده است. قیمت نفت سنگین ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن 6.94 دلار کاهش داشته است .

 

منابع:

 

 

شاخص بورس ۷هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز، دوشنبه، بازار سرمایه، بیش از 9میلیارد و 546میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 329میلیارد تومان در بیش از 251هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 7هزار و 805واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 95هزار و 892واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی فولاد، شپنا و شبندر شد و در مقابل نمادهای معاملاتی وغدیر، فملی و فارس با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 9میلیارد و 130میلیون ورقه به‌ارزش 410هزار و 875میلیارد تومان در 130هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 102واحد رشد کرد و در ارتفاع 21هزار و 358واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای زاگرس، وسپهر و خاور شد و در مقابل نمادهای معاملاتی کگهر، حسینا و وگردش بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

منابع:

 

 

بارش ۱۰ استان کمتر از نرمال است/ منابع نامتعارف در دستور کار

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: اگر آب را دو کفه تأمین و مصرف بدانیم، بخش تأمین دارای دو بخش آب‌های متعارف و نامتعارف است که آب‌های متعارف شامل آب‌های سطحی و زیرزمینی و بخش آب‌های نامتعارف شامل پساب و دریا می‌شود؛ مصرف نیز شامل بخش‌‎های کشاورزی، شرب، بهداشت، خدمات و صنعت است که البته نیازهای محیط زیست، هرچند در ردیف مصارف آب نیست ولی در این بخش قرار دارد.

وی افزود: بهبود شرایط کسب‌وکار صنعت، دامنه‌ای از اقدامات غیرسازه‌ای را در بر می‌گیرد، این مهم از تقویت منابع انسانی تا نهادسازی، اصلاح ساختار اقتصادی، بهبود استانداردها و به‌کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین را شامل می‌شود.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: در مجموع اقدامات سازوکاری و غیرسازه‌ای، سیستم‌دهی را هدف قرار می‌دهد که این مسئله در برنامه وزیر نیرو به‌طور برجسته دیده شده است؛ چون به‌کارگیری روش‌های غیرسازه‌ای با هزینه کم، بهبودهای کلان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: تمرکز بر الگوی کشت و توسعه عمودی کشاورزی به‌جای توسعه افقی، از مهمترین اقدامات غیرسازه‌ای در مسیر بهبود عملکردها است، در همین راستا، برنامه‌های وزیر نیرو با برنامه هفتم، سند امنیت غذایی، نقشه راه آب و دیگر اسناد بالادستی کاملاً سازگار است.

بزرگ‌زاده در تشریح برخی از بندهای برنامه هفتم توسعه مرتبط با وزارت نیرو، گفت: براساس جدول 7 ماده 37 برنامه هفتم، جبران ناترازی آب به‌میزان 15 میلیارد مترمکعب در پایان سال پنجم هدفگذاری شده است؛ این میزان در 10 سال به 30 میلیارد خواهد رسید که منطبق با سند امنیت غذایی و نقشه راه است و تمام ارکان حاکمیت بر افق جبران تراز آب در پایان برنامه پنج‌ساله توافق دارند.

سخنگوی صنعت آب بیان داشت: همچنین عدد تأمین از منابع آب‌های نامتعارف تا پایان برنامه هفتم 1.77 و تأمین آب‌های زیرزمینی 36.7 است؛ بنابراین درخصوص کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی و استفاده بیشتر از آب‌های نامتعارف وفاق مناسبی وجود دارد.

سخنگوی صنعت آب با ارائه گزارشی از میزان بارش‌ها و حجم مخازن سدهای کشور اظهار داشت: متوسط بارش‌های کشور تاکنون 250 میلی‌متر بوده که 2 درصد نسبت به دوره بلندمدت بهتر است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که متوسط کشوری معیار خوبی برای سنجش نیست و باید مسائل آب را در مقیاس محلی بررسی کنیم، چرا که بارش خوب مناطق جنوبی سیستان به کار مشهد یا تهران نمی‌آید.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه 10 استان کشور کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند، گفت: خراسان رضوی، تهران و البرز جزو استان‌هایی هستند که بارش کمتری داشته‌اند اما بااین‌حال وزارت نیرو با همراهی شهروندان در مدیریت مصرف، آب مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

سخنگوی صنعت آب، میزان پرشدگی مجموع سدهای کشور را حدود 50 درصد اعلام کرد و ادامه داد: میزان ورودی آب سدهای کشور 41 میلیارد و 450 میلیون مترمکعب و میزان خروجی سدها نیز 37 میلیارد و 570 مترمکعب است.

وی اضافه کرد: درصد پرشدگی 13 سد حوضه آبریز ارومیه 20 درصد است که نسبت به سال گذشته 26 درصد بهتر است؛ مجموع 5 سد تهران نیز با 535 میلیون مترمکعب آب، دارای 28 درصد پرشدگی است که 24 درصد نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی گفت: وضعیت سد «دوستی» در خراسان رضوی نسبت به گذشته بهتر است ولی 15 درصد پرشدگی دارد؛ سدهای زنجیره کارون نیز وضعیتی مشابه سال گذشته دارد؛ سد «دز» 12 درصد نسبت به سال قبل پرشدگی بیشتری دارد و سد «کرخه» نیز با 53 درصد پرشدگی از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: چاه‌نیمه‌های سیستان با 17 درصد پرشدگی نسبت به سال گذشته وضیت بهتری دارد و سدهای جنوب این استان نیز به‌مدد بارندگی خوب رخ‌داده، دارای 97 درصد پرشدگی است.

 

منابع:

 

 

 

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد